Warning: Declaration of SEO_Auto_Linker_Front::get_meta($post, $key) should be compatible with SEO_Auto_Linker_Base::get_meta($key, $default = '') in /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php on line 347

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758
{"id":51,"date":"2014-10-17T13:52:09","date_gmt":"2014-10-17T13:52:09","guid":{"rendered":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/?p=51"},"modified":"2016-06-14T12:34:05","modified_gmt":"2016-06-14T10:34:05","slug":"stanowiko-w-sprawie-przebudowy-ul-konstytucji-3-go-maja","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/publicystyka\/stanowiko-w-sprawie-przebudowy-ul-konstytucji-3-go-maja","title":{"rendered":"Stanowisko w sprawie przebudowy ul. Konstytucji 3-go Maja"},"content":{"rendered":"

Jako wiceprezes Stowarzyszenia Patriotyczno-Lewicowego Pomost i w jego imieniu przedstawi\u0142em stanowisko w sprawie przebudowy ul. Konstytucji 3-go Maja, b\u0119d\u0105ce odpowiedzi\u0105 na populistyczn\u0105 krytyk\u0119 tego\u017c pomys\u0142u (b\u0119d\u0105c\u0105 w istocie zacz\u0105tkiem kampanii wyborczej „Czasu Mieszka\u0144c\u00f3w”) g\u0142oszon\u0105 na \u0142amach Gazety Wyborczej.<\/p>\n

Pocz\u0105tkowo opublikowali\u015bmy, je 26 sierpnia 2014r. w artykule: Z cyklu [Lokalny punkt widzenia]: \u201eWiele ha\u0142asu o nic\u201d czyli dyskusja na temat przebudowy ul. Konstytucji 3-go Maja w Toruniu<\/a>
\nArtyku\u0142 zosta\u0142 przedrukowany 12 wrze\u015bnia 2014r. w dodatku toru\u0144skim Gazety Wyborczej oraz dzie\u0144 p\u00f3\u017aniej w serwisie internetowym pod tytu\u0142em:
Na Skarpie nie b\u0119dzie autostrady [POLEMIKA]<\/a><\/em><\/p>\n


\nPoni\u017cej pe\u0142na tre\u015b\u0107 mojego stanowiska na temat plan\u00f3w przebudowy ul. Konstytucji 3-go Maja w Toruniu:<\/strong><\/p>\n

Z du\u017cym niepokojem obserwowali\u015bmy przez ostatnie tygodnie akcj\u0119 krytyki jednego z nowych toru\u0144skich ruch\u00f3w politycznych pod adresem inwestycji w postaci rozbudowy ulicy Konstytucji 3-go Maja na odcinku od ul. \u015alaskiego do ul. Raszei. Nasze obawy wynikaj\u0105 jednak nie z faktu, \u017ce g\u0142o\u015bna cho\u0107 sp\u00f3\u017aniona dyskusja na ten temat si\u0119 toczy, co z charakteru argument\u00f3w u\u017cywanych przez krytyk\u00f3w inwestycji. S\u0105 to bowiem albo czysto emocjonalne has\u0142a typu \u201eautostrada do lasu\u201d, kt\u00f3re nie wnosz\u0105 do sprawy niczego merytorycznego, albo chybione lub wr\u0119cz oczywi\u015bcie mijaj\u0105ce si\u0119 z rzeczywisto\u015bci\u0105 twierdzenia o faktach. Zebrane razem sprawiaj\u0105 chwilami wra\u017cenie pr\u00f3by manipulowania opini\u0105 publiczn\u0105.<\/p>\n

Co prawda ze wzgl\u0119du na niewielk\u0105 skal\u0119 tej sk\u0105din\u0105d przydatnej inwestycji mo\u017cna by uzna\u0107, \u017ce nie zas\u0142uguje ona na jak\u0105\u015b wi\u0119ksz\u0105, a tym bardziej mocno sp\u00f3\u017anion\u0105 debat\u0119. Niestety, ku naszemu du\u017cemu rozczarowaniu, ostatnia krytyczna wypowied\u017a opublikowana na portalu gazeta.pl, podpisana zosta\u0142a nazwiskiem sk\u0105din\u0105d uznanego dzia\u0142acza spo\u0142ecznego, pana Paw\u0142a Ko\u0142acza. Od osoby takiej oczekiwa\u0107 mo\u017cna bardzo wysokiego poziomu merytorycznego dyskusji. Tymczasem z przykro\u015bci\u0105 stwierdzamy, \u017ce jego wypowied\u017a powiela wiele s\u0142yszanych w ostatnim czasie nieprawdziwych informacji oraz nietrafionych opinii na temat cel\u00f3w i skutk\u00f3w inwestycji. Jako taka budzi nasz zdecydowany sprzeciw, w zwi\u0105zku z czym czujemy si\u0119 zobligowani kr\u00f3tko odnie\u015b\u0107 si\u0119 do zarzut\u00f3w stawianych w ostatnich dniach tej inwestycji nie tylko przez pana Ko\u0142acza, ale i inne osoby.<\/p>\n

Krytycy okre\u015blaj\u0105 ulic\u0119 Konstytucji 3-go Maja po nadchodz\u0105cej przebudowie mianem \u201eautostrady\u201d lub \u201edrogi szybkiego ruchu\u201d. Tyle tylko \u017ce ulica ta jest i nadal pozostanie osiedlow\u0105 drog\u0105 zbiorcz\u0105, kt\u00f3ra, poza tym \u017ce jest drog\u0105, nie ma technicznie nic wsp\u00f3lnego z parametrami \u201eautostrady\u201d i \u201edrogi szybkiego ruchu\u201d. Cho\u0107 akurat to ostatnie poj\u0119cie jest potoczne i nie\u015bcis\u0142e, wi\u0119c nie do ko\u0144ca wiadomo co krytycy chcieli w ten spos\u00f3b wyrazi\u0107. W ka\u017cdym razie trudno zrozumie\u0107 sk\u0105d wysnuto pomys\u0142, \u017ce ka\u017cda droga z dwoma jezdniami mo\u017ce by\u0107 por\u00f3wnywana np. z Tras\u0105 \u015arednicow\u0105 P\u00f3\u0142nocn\u0105 lub, o zgrozo, autostrad\u0105, kt\u00f3re maj\u0105 ca\u0142kowicie inne parametry. Zdecydowanie za 6 mln z\u0142 nie uda\u0142oby si\u0119 zbudowa\u0107 800 metr\u00f3w ani \u201e\u015brednic\u00f3wki\u201d, ani tym bardziej autostrady. W naszej opinii u\u017cywanie takich \u201eargument\u00f3w\u201d jest wi\u0119c ca\u0142kowicie pozamerytoryczne i ma na celu wywarcie jedynie efektu o charakterze psychologicznym.<\/p>\n

Krytycy wyra\u017caj\u0105 opini\u0119, \u017ce przebudowana ulica \u201epodzieli osiedle i mieszka\u0144c\u00f3w\u201d, r\u00f3wnie\u017c i w tym wypadku nawi\u0105zuj\u0105c do Trasy \u015arednicowej P\u00f3\u0142nocnej. Abstrahuj\u0105c nawet od tej ostatniej, nie mamy poj\u0119cia w jaki spos\u00f3b druga jezdnia ulicy Konstytucji 3-go Maja mia\u0142aby cokolwiek i kogokolwiek dzieli\u0107. Przy drodze o takich parametrach nie ma przecie\u017c mowy o takich rozwi\u0105zaniach jak ekrany akustyczne lub restrykcyjne ograniczenia co do przej\u015b\u0107 dla pieszych. Zreszt\u0105 nawet obecnie na maj\u0105cym podlega\u0107 przebudowie odcinku przej\u015bcia dla pieszych s\u0105 wy\u0142\u0105cznie na skrzy\u017cowaniu ze \u015alaskiego i Wyszy\u0144skiego. Zgadzamy si\u0119 z opini\u0105, \u017ce warto rozwa\u017cy\u0107 stworzenie dodatkowego przej\u015bcia pomi\u0119dzy \u015alaskiego a Wyszy\u0144skiego, trudno jednak sobie to wyobrazi\u0107 bez kompleksowego uporz\u0105dkowania terenu na po\u0142udnie od ulicy, na co pozwoli przebudowa. O ile bowiem w chwili obecnej zar\u00f3wno chodnik jak i droga rowerowa znajduj\u0105 si\u0119 po stronie p\u00f3\u0142nocnej, o tyle ewentualne przej\u015bcie dla pieszych od strony po\u0142udniowej ko\u0144czy\u0142oby si\u0119 na zaniedbanym trawiastym i piaszczystym terenie, na cz\u0119\u015bci kt\u00f3rego znajduj\u0105 si\u0119 parkingi, za\u015b chodnik\u00f3w nikt nie widzia\u0142.<\/p>\n

B\u0119d\u0105c przy parkingach, trudno nam zrozumie\u0107 powtarzane jak mantr\u0119 zarzuty, \u017ce zmniejszy si\u0119 ilo\u015b\u0107 miejsc parkingowych. Po pierwsze, Miejski Zarz\u0105d Dr\u00f3g wypowiada\u0142 si\u0119 kilkakrotnie, \u017ce w miejsce obecnie istniej\u0105cych parking\u00f3w zostanie stworzona znaczna ilo\u015b\u0107 nowych miejsc i nie podejrzewamy go w \u017cadnym stopniu o mijanie si\u0119 z prawd\u0105. Warto te\u017c wzi\u0105\u0107 pod uwag\u0119, \u017ce obecne miejsca nie tylko nie s\u0105 w pe\u0142ni wykorzystane, ale r\u00f3wnie\u017c panuj\u0105 tam fatalne warunki \u2013 piach, trawa i obskurne p\u0142oty. A wzi\u0105wszy pod uwag\u0119 panuj\u0105cy tam ba\u0142agan ci\u0119\u017cko by te\u017c by\u0142o nawet okre\u015bli\u0107 ile w tej chwili jest tam dost\u0119pnych miejsc. Ewentualne profesjonalne doprowadzenie tego terenu do \u0142adu wcale nie kosztowa\u0142oby wiele mniej ni\u017c budowa drugiej jezdni ulicy. Po drugie, uk\u0142ad dr\u00f3g i parking\u00f3w po przebudowie jest wyra\u017anie widoczny na warstwie zespo\u0142u uzgodnie\u0144 dokumentacji (ZUD) toru\u0144skiego geoportalu (mapa.um.torun.pl<\/a> \u2192 mapa zasadnicza \u2192 zud). Ka\u017cdy zainteresowany tematem mo\u017ce sobie sprawdzi\u0107 jak b\u0119dzie to wygl\u0105da\u0142o po przebudowie \u2013 miejsca parkingowe b\u0119d\u0105 znajdowa\u0142y si\u0119 wzd\u0142u\u017c znacznej cz\u0119\u015bci po\u0142udniowej jedni. Jest rzecz\u0105 kompromituj\u0105c\u0105 dla jakiegokolwiek dzia\u0142acza spo\u0142ecznego, \u017ce g\u0142osz\u0105c publicznie tego rodzaju zarzuty nie dokona\u0142 tak prostej ich weryfikacji.<\/p>\n

Ciesz\u0105 nas opinie popieraj\u0105ce budow\u0119 ronda na skrzy\u017cowaniu ulic Konstytucji 3-go Maja i \u015alaskiego, z czym zgadzamy w ca\u0142ej rozci\u0105g\u0142o\u015bci. Znacz\u0105co up\u0142ynni to w tym miejscu ruch oraz by\u0107 mo\u017ce pozwoli zlikwidowa\u0107 sygnalizacj\u0119 \u015bwietln\u0105. Nie mamy jednak poj\u0119cia w jaki spos\u00f3b rondo mia\u0142oby zosta\u0107 zrealizowane bez rozbudowy ulicy Konstytucji 3-go Maja do uk\u0142adu dwujezdniowego. Rondo w tym miejscu musi mie\u0107 bowiem spor\u0105 \u015brednic\u0119, aby pomie\u015bci\u0107 nie tylko skrzy\u017cowanie 4 ulic, ale i torowisko tramwajowe na \u0142uku. To ostatnie si\u0142\u0105 rzeczy b\u0119dzie bieg\u0142o \u015brodkiem skrzy\u017cowania, przez wysp\u0119 centraln\u0105. St\u0105d, niezale\u017cnie od budowy lub nie drugiej jezdni, rondo b\u0119dzie mia\u0142o mniej wi\u0119cej taki sam rozmiar, kszta\u0142t i po\u0142o\u017cenie. Jednak przy braku kompletnej drugiej jezdni rondo takie b\u0119dzie skutkowa\u0142o konieczno\u015bci\u0105 stworzenia kolejnego niebezpiecznego przejazdu przez torowisko, tym razem na wsch\u00f3d od tego skrzy\u017cowania. Czy o to chodzi krytykom?<\/p>\n

Tymczasem druga jezdnia b\u0119dzie sprzyja\u0142a poprawie bezpiecze\u0144stwa r\u00f3wnie\u017c w innym newralgicznym miejscu \u2013 na skrzy\u017cowaniu z ulic\u0105 Wyszy\u0144skiego. Ta ostatnia jest drog\u0105 podporz\u0105dkowan\u0105, kt\u00f3ra nie krzy\u017cuje si\u0119 z drog\u0105 z pierwsze\u0144stwem dok\u0142adnie pod k\u0105tem prostym, co ogranicza widoczno\u015b\u0107. Podobnie jak fakt, \u017ce od strony p\u00f3\u0142nocnej wyst\u0119puje wyra\u017any podjazd pod g\u00f3r\u0119. Co wi\u0119cej, na skrzy\u017cowaniu w obecnym kszta\u0142cie jest po prostu bardzo ciasno \u2013 na ma\u0142ej powierzchni komasuje si\u0119 wiele kierunk\u00f3w ruchu r\u00f3\u017cnych rodzaj\u00f3w. Obecno\u015b\u0107 tam przystank\u00f3w komunikacji miejskiej oraz wyjazd\u00f3w z parking\u00f3w tak\u017ce nie u\u0142atwia \u017cycia uczestnikom ruchu. Przebudowa, a zw\u0142aszcza odseparowanie kierunk\u00f3w ruchu na osobne jezdnie i og\u00f3lne zwi\u0119kszenie powierzchni skrzy\u017cowania, poprawi jego czytelno\u015b\u0107 i bezpiecze\u0144stwo uczestnik\u00f3w ruchu.<\/p>\n

G\u0142\u00f3wnym uzasadnieniem rozbudowy ulicy Konstytucji 3-go Maja \u201ena dzi\u015b\u201d jest poprawa bezpiecze\u0144stwa oraz p\u0142ynno\u015bci ruchu na skrzy\u017cowaniach. Dlatego argumenty w postaci podawania do\u015b\u0107 niskich nat\u0119\u017ce\u0144 ruchu s\u0105 mocno nietrafione, gdy\u017c zupe\u0142nie nie tutaj le\u017cy problem. W zwi\u0105zku z tym chybione s\u0105 r\u00f3wnie\u017c por\u00f3wnania z ulic\u0105 Poln\u0105 (odcinek Szosa Okr\u0119\u017cna \u2013 Szosa Che\u0142mi\u0144ska) oraz Szos\u0105 Okr\u0119\u017cn\u0105 na ostatnio przebudowanym odcinku. Na tamtych ulicach nie wyst\u0119puj\u0105 bowiem tory tramwajowe oraz skrzy\u017cowania o stopniu komplikacji por\u00f3wnywalnym z tymi na Konstytucji 3-go Maja.<\/p>\n

Nie mo\u017cemy te\u017c zapomina\u0107, \u017ce w przysz\u0142o\u015bci ulica Konstytucji 3-go Maja wraz Le\u015bnym Traktem stanie si\u0119 w jakiej\u015b mierze alternatywnym szlakiem do Lubicza \u2013 przynajmniej w zakresie ruchu lokalnego. O ile tranzyt jest w miar\u0119 mo\u017cliwo\u015bci eliminowany z miasta, to rozw\u00f3j jego wschodnich przedmie\u015b\u0107 powoduje, \u017ce stopniowo wzrasta ruch lokalny pomi\u0119dzy nimi a Toruniem w jego granicach administracyjnych. Zapewne wielu mieszka\u0144c\u00f3w Skarpy pracuj\u0105cych w zak\u0142adach Ma\u0142gorzatowie lub te\u017c chc\u0105cych niebawem skorzysta\u0107 z akwaparku w Lubiczu wola\u0142oby w\u00f3wczas wybra\u0107 nieprzeci\u0105\u017cone i bezpieczne ulice Konstytucji 3-go Maja i Le\u015bny Trakt, ani\u017celi Szos\u0119 Lubick\u0105 mocno obci\u0105\u017con\u0105 nie tylko ruchem lokalnym, ale r\u00f3wnie\u017c tranzytem i w\u0119z\u0142em prawdziwej autostrady A1.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jako wiceprezes Stowarzyszenia Patriotyczno-Lewicowego Pomost i w jego imieniu przedstawi\u0142em stanowisko w sprawie przebudowy ul. Konstytucji 3-go Maja, b\u0119d\u0105ce odpowiedzi\u0105 na populistyczn\u0105 krytyk\u0119 tego\u017c pomys\u0142u (b\u0119d\u0105c\u0105 w istocie zacz\u0105tkiem kampanii wyborczej „Czasu Mieszka\u0144c\u00f3w”) g\u0142oszon\u0105 na \u0142amach Gazety Wyborczej. Pocz\u0105tkowo opublikowali\u015bmy, je 26 sierpnia 2014r. w artykule: Z cyklu [Lokalny punkt widzenia]: \u201eWiele ha\u0142asu o nic\u201d […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"jetpack_publicize_message":"","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":false,"jetpack_social_options":[]},"categories":[8,6],"tags":[10,12,13],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"","jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack-related-posts":[],"jetpack_likes_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/51"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=51"}],"version-history":[{"count":1,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/51\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":269,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/51\/revisions\/269"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=51"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=51"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=51"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}