Warning: Declaration of SEO_Auto_Linker_Front::get_meta($post, $key) should be compatible with SEO_Auto_Linker_Base::get_meta($key, $default = '') in /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php on line 347

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/seo-auto-linker/inc/front.php:439) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758
{"id":548,"date":"2017-05-04T10:55:37","date_gmt":"2017-05-04T08:55:37","guid":{"rendered":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/?p=548"},"modified":"2017-10-10T14:15:25","modified_gmt":"2017-10-10T12:15:25","slug":"cala-prawda-o-bezplatnych-przejazdach-dla-mlodych-mieszkancow-torunia","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/dzialalnosc-spoleczna\/cala-prawda-o-bezplatnych-przejazdach-dla-mlodych-mieszkancow-torunia","title":{"rendered":"Ca\u0142a prawda o bezp\u0142atnych przejazdach dla m\u0142odych mieszka\u0144c\u00f3w Torunia."},"content":{"rendered":"

Sta\u0142o si\u0119 to, co po negatywnej opinii Prezydenta Miasta Torunia wyra\u017conej, ustami pani Rzecznik,\u00a0 ju\u017c na samym starcie zbi\u00f3rki podpis\u00f3w musia\u0142o si\u0119 sta\u0107. Radni 10 g\u0142osami koalicji Czasu Gospodarzy, PO i PiS odrzucili obywatelski projekt uchwa\u0142y maj\u0105cy wprowadzi\u0107 bezp\u0142atne przejazdy komunikacj\u0105 miejsk\u0105 dla dzieci od urodzenia do uko\u0144czenia szko\u0142y podstawowej. Cho\u0107 sprawa inicjatywy, wspieranej przez SLD i \u015brodowiska NGO dzia\u0142aj\u0105ce na terenie miasta, wydawa\u0142a si\u0119 z g\u00f3ry przes\u0105dzona to jednak liczy\u0142em, \u017ce wykazanie woli kompromisu pozwoli przekona\u0107 przynajmniej cz\u0119\u015b\u0107 Radnych. Nie przeliczy\u0142em si\u0119. 5 g\u0142os\u00f3w wstrzymuj\u0105cych, w\u015br\u00f3d radnych koalicji podpowiada mi, \u017ce ta cz\u0119\u015b\u0107 g\u0142osowa\u0142a w my\u015bl zasady: „Nie mog\u0119 by\u0107 za, lecz nie b\u0119d\u0119 przeciw”.\u00a0<\/strong><\/p>\n

Projekt pr\u00f3cz oczywistego, mia\u0142 jeszcze dwa poboczne cele. Wskaza\u0107 mieszka\u0144com inne mo\u017cliwe kierunki rozwoju komunikacji publicznej, ni\u017c ten jedyny „w\u0142a\u015bciwy” forsowany z wi\u0119kszym, lub mniejszym powodzeniem przez obecn\u0105 administracj\u0119, a tak\u017ce wskaza\u0107 archaiczno\u015b\u0107 forsowanych przez miasto rozwi\u0105za\u0144, oderwanych od oczekiwa\u0144 wsp\u00f3\u0142czesnych torunian. Cz\u0119\u015bciowo efekt ten uda\u0142o si\u0119 osi\u0105gn\u0105\u0107, jednak\u017ce po kolei. Poni\u017cej zestawienie g\u0142\u00f3wnych grzech\u00f3w i bol\u0105czek, kt\u00f3rym nie podo\u0142a\u0142 magistrat w starciu z projektem<\/strong>.<\/p>\n

Rachunek ekonomiczny – ile na prawd\u0119 kosztuj\u0105 bezp\u0142atne przejazdy dla m\u0142odych mieszka\u0144c\u00f3w Torunia?<\/h2>\n

G\u0142\u00f3wnym argumentem, kt\u00f3ry Prezydent Torunia Micha\u0142 Zaleski stawia\u0142 za pretekst do odrzucenia inicjatywy mieszka\u0144c\u00f3w by\u0142 koszt (po stronie wydatk\u00f3w bud\u017cetowych) jaki miasto mia\u0142oby ponie\u015b\u0107 na wdro\u017ceniu projektu w \u017cycie. Miejska Skarbnik wyliczy\u0142a, \u017ce z toru\u0144skiej kasy wyparowa\u0142yby 3 miliony z\u0142otych. Czy mia\u0142a racj\u0119? Ju\u017c pobie\u017cny rzut oka na kwoty zapisane w bud\u017cetach innych miast wskazuj\u0105, \u017ce powy\u017csze wyliczenia s\u0105 zdecydowanie zawy\u017cone, co wi\u0119cej nie uwzgl\u0119dniaj\u0105 jednego ze s\u0142abszych w kraju (przynajmniej w\u015br\u00f3d miast prezydenckich) wykorzystania komunikacji miejskiej. Poni\u017cej zestawienie z danymi dla innych miast Polski.<\/p>\n

Toru\u0144<\/h3>\n

Liczba ludno\u015bci: 202 591<\/strong>
\n Przewidywany roczny koszt (wg Urz\u0119du Miasta): 3 000 000 z\u0142<\/strong><\/span>
\n Przewidywany roczny koszt (wg Wnioskodawcy): 875 000 z\u0142<\/strong>
\n Roczny Koszt na mieszka\u0144ca (Miasto): 14,80 z<\/strong>\u0142<\/span>
\n Roczny Koszt na mieszka\u0144ca (Wnioskodawca): 4,31 z\u0142<\/strong><\/p>\n

Krak\u00f3w<\/h3>\n

Liczba ludno\u015bci: 762 448<\/strong>
\n Przewidywany roczny koszt: 2 800 000 z\u0142<\/strong>
\n Roczny Koszt na mieszka\u0144ca: 3,67 z\u0142<\/strong><\/p>\n

Warszawa<\/h3>\n

Liczba ludno\u015bci (Miasto): 1 748 916
\n Liczba ludno\u015bci (Aglomeracja): 2 666 278<\/span><\/strong>
\n Przewidywany roczny koszt: 13 000 000 z\u0142<\/strong>
\n Roczny Koszt na mieszka\u0144ca (Miasto): 7,43
\n Roczny Koszt na mieszka\u0144ca (Aglomeracja): 4,87<\/strong><\/p>\n

\u0141\u00f3d\u017a<\/h3>\n

Liczba ludno\u015bci: 698 688<\/strong>
\n Przewidywany roczny koszt: 2 000 000 z\u0142<\/strong>
\n Roczny Koszt na mieszka\u0144ca: 2,86 z\u0142<\/strong><\/p>\n

Pozna\u0144<\/h3>\n

Liczba ludno\u015bci: 541 561
\n Przewidywany roczny koszt (wg Urz\u0119du Miasta): 2 700 000 z\u0142<\/strong>
\n Przewidywany roczny koszt (wg Wnioskodawcy): 600 000 z\u0142<\/strong><\/span>
\n Roczny Koszt na mieszka\u0144ca (Miasto): 4,98 z\u0142<\/strong>
\n Roczny Koszt na mieszka\u0144ca (Wnioskodawca): 1,10 z\u0142<\/strong><\/span><\/p>\n

Jak wida\u0107 we wszystkich wymienionych miastach (po odrzuceniu dw\u00f3ch najbardziej skrajnych wylicze\u0144) koszt na mieszka\u0144ca jest bardzo zbli\u017cony. Niewielkie r\u00f3\u017cnice wynikaj\u0105 raczej ze stopnia korzystania z komunikacji miejskiej i niuans\u00f3w rozwi\u0105za\u0144 ni\u017c z demografii, kt\u00f3ra w kontek\u015bcie miast wojew\u00f3dzkich ca\u0142ego kraju jest bardzo zbli\u017cona. Jak wida\u0107 Prezydent Miasta Torunia i jego administracja blisko czterokrotnie zawy\u017cyli wyliczenia (zaznaczono na czerwono).\u00a0 W zestawieniu nieco odstaje tak\u017ce Warszawa, jednak w przeciwie\u0144stwie do pozosta\u0142ych rozwi\u0105za\u0144, sto\u0142eczne obejmuje ca\u0142\u0105 aglomeracj\u0119, bez wzgl\u0119du na miejsce pobierania nauki przez dziecko.<\/p>\n

Dylemat bud\u017cetowy – sk\u0105d wzi\u0105\u0107 na to pieni\u0105dze?<\/h2>\n

Kolejnym argumentem, po kt\u00f3ry si\u0119gn\u0119\u0142a koalicja rz\u0105dz\u0105ca Toruniem, gdy ich wyliczenia zosta\u0142y zniwelowane do poziomu bajek na dobranoc, by\u0142 problem wysup\u0142ania nawet tej ni\u017cszej kwoty z bud\u017cetu miasta. Wszak rok bud\u017cetowy rozpocz\u0119ty, wydatki zaplanowane, a tu mieszka\u0144cy w styczniu wyskakuj\u0105 z tak kosztownym pomys\u0142em. Nie da si\u0119, i kropka!<\/strong><\/p>\n

W tej retoryce miejskich urz\u0119dnik\u00f3w ukryte s\u0105 dwie wadliwe przes\u0142anki, na kt\u00f3rych j\u0105 oparto. Po pierwsze wniosek nie by\u0142 tajny i od pocz\u0105tku zar\u00f3wno koszt jak i zakres proponowanych zmian by\u0142 publicznie znany. Po drugie z\u0142o\u017cony zosta\u0142 w momencie, gdy prace nad bud\u017cetem mia\u0142y si\u0119 ku ko\u0144cowi. Mo\u017cna by\u0142o wi\u0119c, zaplanowa\u0107<\/strong> odpowiedni\u0105 rezerw\u0119 celow\u0105 na tak\u0105 ewentualno\u015b\u0107<\/strong>. Nie zrobiono tego<\/strong> jednak, wychodz\u0105c z za\u0142o\u017cenia, wniosek w takiej formie<\/strong> i z takim poparciem (SLD<\/strong> i Czasu mieszka\u0144c\u00f3w – wi\u0119c opozycji) nie mo\u017ce zosta\u0107 przez rad\u0119 zaakceptowany<\/strong>.<\/p>\n

D\u0105\u017c\u0105c do kompromisu.<\/h3>\n

Nie pomog\u0142o tu<\/strong> nawet d\u0105\u017cenie do kompromisowego rozwi\u0105zania<\/strong>, umo\u017cliwiaj\u0105cego wprowadzenie zmian bez d\u0142ugotrwa\u0142ych skutk\u00f3w bud\u017cetowych. Maj\u0105c na uwadze wcze\u015bniejsze rozbie\u017cno\u015bci w wyliczenia, kt\u00f3re magistrat z racji lepszych argument\u00f3w zamieni\u0142 na taktyk\u0119: „Trzeba b\u0119dzie spraw\u0119 zbada\u0107…”, postanowi\u0142em ograniczy\u0107 ewentualne skutki bud\u017cetowe do rocznego pilota\u017cu<\/strong> (obejmuj\u0105cego rok szkolny i wakacje), jednak i to nie sk\u0142oni\u0142o administracji Prezydenta Torunia do podj\u0119cia pr\u00f3by osi\u0105gni\u0119cia z mieszka\u0144cami kompromisu. Nadal okopano si\u0119 wok\u00f3\u0142 bud\u017cetu<\/strong>, jak mantr\u0119 powtarzaj\u0105c, \u017ce dodatkowych pieni\u0119dzy w nim nie znajd\u0105, ignoruj\u0105c fakt mo\u017cliwo\u015bci przesuni\u0119cia<\/strong> na podstawie \u00a7224 i \u00a7257 ustawy o finansach publicznych, odpowiednich \u015brodk\u00f3w z rezerwy og\u00f3lnej (3 100 000 z\u0142)<\/strong>. Co wi\u0119cej w trakcie debaty nad tak\u0105 mo\u017cliwo\u015bci\u0105 urz\u0119dnicy miejscy zas\u0142aniali si\u0119 konieczno\u015bci\u0105 posiadania \u015brodk\u00f3w na zarz\u0105dzanie kryzysowe, nie wspominaj\u0105c<\/strong> radnym nawet s\u0142owem, \u017ce w tym celu utworzona jest odr\u0119bna rezerwa celowa (2 900 000 z\u0142)<\/strong>.\u00a0<\/p>\n

Te argumenty r\u00f3wnie\u017c leg\u0142y w gruzach. Gdy nie da\u0142o si\u0119 znale\u017a\u0107 odpowiednich \u015brodk\u00f3w po stronie wydatk\u00f3w postanowi\u0142em ich poszuka\u0107 po stronie dochod\u00f3w, tak by nie zabra\u0107 z\u0142ot\u00f3wki z kieszeni mieszka\u0144c\u00f3w Torunia<\/strong>. Uda\u0142o si\u0119<\/strong> znale\u017a\u0107 tak\u0105 pozycj\u0119. Co wi\u0119cej nie trzeba by\u0142o szuka\u0107 daleko,<\/strong> gdy\u017c niezb\u0119dnymi \u015brodkami dysponowa\u0142o<\/strong> ju\u017c w tym momencie toru\u0144skie MZK<\/strong>.<\/p>\n

MZK pieni\u0105dze ma, ale ich m\u0142odym mieszka\u0144com Torunia nie da!<\/h3>\n

Nie wszyscy<\/strong> bowiem wiedz\u0105, ze wraz z pocz\u0105tkiem roku<\/strong> na toru\u0144skie ulice mia\u0142o wyjecha\u0107 5 nowych autobus\u00f3w<\/strong> marki Ursus. Do chwili g\u0142osowania (23 marca)<\/strong> nad przejazdami<\/strong>, formalnie, wyjecha\u0142 jedynie jeden, gdy\u017c reszta po serii spektakularnych awarii (w jednym z pojazd\u00f3w podczas jazdy wypad\u0142a szyba) zosta\u0142a odes\u0142ana do producenta w celach naprawy<\/strong>. Pojazd\u00f3w<\/strong> tych\u00a0 nie odebrano, naliczaj\u0105c za ka\u017cdy dzie\u0144 zw\u0142oki<\/strong> (od 31 grudnia) 2 000 z\u0142 kary umownej za ka\u017cdy dzie\u0144<\/strong> dla pojedynczego pojazdu<\/strong>. Takim sposobem uzbiera\u0142a si\u0119 sumka 750 000 z\u0142, <\/strong>kt\u00f3ra nadal ros\u0142a, pozwalaj\u0105ca na sfinansowanie bez szkody\u00a0<\/strong> dla przewo\u017anika i mieszka\u0144c\u00f3w, programu bezp\u0142atnych przejazd\u00f3w dla toru\u0144skich dzieciak\u00f3w. <\/strong><\/p>\n

Prezydent Miasta<\/strong>, ju\u017c w\u00f3wczas wyra\u017anie poddenerwowany sypi\u0105c\u0105 si\u0119 koncepcj\u0105<\/strong>, misternie utkan\u0105 przez miejskich urz\u0119dnik\u00f3w, nazwa\u0142 ten pomys\u0142 absurdalnym<\/strong>. Dlatego te\u017c<\/strong> nie pozosta\u0142o mi nic innego jak si\u0119gn\u0105\u0107 po najdalej id\u0105ce, kompromisowe rozwi\u0105zanie, i zaproponowa\u0107 odroczenie pilota\u017cu do 1 stycznia 2018<\/strong>, by Radni<\/strong> i miejscy urz\u0119dnicy mieli czas i mo\u017cliwo\u015b\u0107 zaplanowania \u015brodk\u00f3w<\/strong> w przysz\u0142orocznym bud\u017cecie. Niestety przykaz<\/strong> p\u0142yn\u0105cy prosto z g\u00f3ry by\u0142 jednoznaczny -projekt,<\/strong> jako nieprzynosz\u0105cy g\u0142os\u00f3w obecnej koalicji nale\u017cy wrzuci\u0107 do kosza<\/strong>. Tak te\u017c si\u0119 sta\u0142o.<\/p>\n

Dylematy moralne i merytoryczna dyskusja.<\/h2>\n

Jako ciekawostk\u0119, kt\u00f3ra powinna sk\u0142oni\u0107 mieszka\u0144c\u00f3w do szerszej refleksji nad tym kogo wybieramy za przedstawiciela do rady miasta, opisz\u0119 zachowanie jednego z nich<\/strong>, kt\u00f3ry chc\u0105c albo o\u015bmieszy\u0107 propozycj\u0119 mieszka\u0144c\u00f3w, albo zaakcentowa\u0107 swoj\u0105 odmienno\u015b\u0107 \u015bwiatopogl\u0105dow\u0105 wobec przychylnych g\u0142os\u00f3w dla pomys\u0142u popieranego przez toru\u0144sk\u0105 lewic\u0119 zasugerowa\u0142 (w formie pytania) do\u015b\u0107 nietypowe rozszerzenie ulgi. Pan Radny Jakubaszek<\/strong> jako, \u017ce klub PiS zobowi\u0105za\u0142 go do deklaracji wysuni\u0119cia bezp\u0142atnych przejazd\u00f3w w propozycjach do przysz\u0142orocznego bud\u017cetu, by podkre\u015bli\u0107 odmienno\u015b\u0107 \u015bwiatopogl\u0105dow\u0105 i nie zosta\u0107 przypadkiem uznanym za cz\u0142owieka lewicy chcia\u0142 obj\u0105\u0107 ulg\u0105 dzieci od chwili pocz\u0119cia<\/strong> i przyzna\u0107 tym samym stosown\u0105 ulg\u0119 kobietom ci\u0119\u017carnym. Pomijaj\u0105c trudno\u015bci w zdefiniowaniu dokumentu uprawniaj\u0105cego do ulgi<\/strong> – rodzi si\u0119 dylemat czy mia\u0142by to by\u0107 pozytywny test ci\u0105\u017cowy czy za\u015bwiadczenie lekarskie<\/strong> – pomys\u0142 by\u0142<\/strong> co najmniej przestrzelony. Projekt mieszka\u0144c\u00f3w zak\u0142ada\u0142<\/strong> bowiem zwolnienie z op\u0142at<\/strong> jedynie toru\u0144skich dzieciak\u00f3w, a nie<\/strong> podr\u00f3\u017cuj\u0105cych z nimi rodzic\u00f3w czy opiekun\u00f3w.<\/strong><\/p>\n

Przysz\u0142o\u015b\u0107 toru\u0144skiej komunikacji.<\/h3>\n

Pomijaj\u0105c ten odosobniony g\u0142os w ca\u0142ej dyskusji pozosta\u0142e by\u0142y ju\u017c bardziej merytoryczne. Uda\u0142o si\u0119 wsp\u00f3lnie zastanowi\u0107 jak sk\u0142oni\u0107 mieszka\u0144c\u00f3w do korzystania z komunikacji miejskiej. Zgodnie z mentalno\u015bci\u0105 urz\u0119dnik\u00f3w<\/strong>, kt\u00f3rych jedyn\u0105 koncepcj\u0105 jest zakup<\/strong> kilku nowych autobus\u00f3w, w kt\u00f3rych podczas jazdy wypadaj\u0105 szyby, zabetonowanie placu pod oknami mieszka\u0144c\u00f3w<\/strong> stawiaj\u0105c<\/strong> wielopoziomowy parking Park&Ride, kt\u00f3ry nie b\u0119dzie spe\u0142nia\u0142<\/strong> zasadniczej swojej funkcji.<\/strong><\/p>\n

Czy te\u017c mo\u017cna jednak inaczej. Zacz\u0105\u0107 systemowo zmienia\u0107 przyzwyczajenia mieszka\u0144c\u00f3w zaczynaj\u0105c od tych najm\u0142odszych<\/strong>. Parkingi Park&Ride planowa\u0107 w oparciu o infrastruktur\u0119 tramwajow\u0105 i postawi\u0107 je na p\u0119tlach Olimpijska i Motoarena, kt\u00f3re<\/strong> po spi\u0119ciu p\u0119tli Elana ze Skarp\u0105 (niezale\u017cnie od wariantu) rozprowadz\u0105 podr\u00f3\u017cnych po ca\u0142ym<\/strong> prawobrze\u017cnym Toruniu.<\/strong> Mo\u017cna w ko\u0144cu projektowa\u0107 siatk\u0119 po\u0142\u0105cze\u0144 w oparciu o preferencje zmotoryzowanych<\/strong> mieszka\u0144c\u00f3w, by dostosowuj\u0105c j\u0105 do ich potrzeb da\u0107 dodatkowy argument do przesiadki z czterech k\u00f3\u0142ek.<\/strong><\/p>\n

Sprawa bilet\u00f3w, cho\u0107 wniosek mieszka\u0144c\u00f3w zosta\u0142 odrzucony, pozostaje otwarta, a temat b\u0119d\u0119 monitorowa\u0107 a przy braku reakcji pokusz\u0119 si\u0119 o miejskie referendum.<\/p>\n

Pe\u0142en zapis archiwalnych sesji Rady Miasta Torunia z 23 lutego i 23 marca 2017 roku.<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Cho\u0107 sprawa inicjatywy, wspieranej przez SLD i \u015brodowiska NGO dzia\u0142aj\u0105ce na terenie miasta, wydawa\u0142a si\u0119 z g\u00f3ry przes\u0105dzona to jednak liczy\u0142em, \u017ce wykazanie woli kompromisu pozwoli przekona\u0107 przynajmniej cz\u0119\u015b\u0107 Radnych. Nie przeliczy\u0142em si\u0119. 5 g\u0142os\u00f3w wstrzymuj\u0105cych, w\u015br\u00f3d radnych koalicji podpowiada mi, \u017ce ta cz\u0119\u015b\u0107 g\u0142osowa\u0142a w my\u015bl zasady: „Nie mog\u0119 by\u0107 za, lecz nie b\u0119d\u0119 przeciw”. Poni\u017cej zestawienie g\u0142\u00f3wnych grzech\u00f3w i bol\u0105czek, kt\u00f3rym nie podo\u0142a\u0142 magistrat w starciu z projektem.<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":567,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"jetpack_post_was_ever_published":false,"jetpack_publicize_message":"Ca\u0142a prawda o bezp\u0142atnych przejazdach dla m\u0142odych mieszka\u0144c\u00f3w Torunia.","jetpack_is_tweetstorm":false,"jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":[]},"categories":[2,4,3],"tags":[128,23,14,101,127,42,13],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/i0.wp.com\/www.stajnbart.pl\/wp-content\/uploads\/2017\/05\/Bezplatne-przejazdy-dla-dzieci-w-toruniu.jpg?fit=1222%2C816","jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack-related-posts":[],"jetpack_likes_enabled":true,"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/548"}],"collection":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=548"}],"version-history":[{"count":14,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/548\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":569,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/548\/revisions\/569"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/567"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=548"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=548"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/www.stajnbart.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=548"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}